Historia


Histora

Gremo har anor sedan tidigt 60-tal då en dansk entreprenör grundade företaget i Fredrikshamn, Danmark. Namnet kom till genom att han kombinerade sin hustru Grete´s och lillebror Mogen´s namn. Ursprungligen tillverkades dumperskärror och huggarvagnar till traktorer. För att utveckla företaget köptes 1968 den svenska skogsmaskinstillverkningen TimmerVille lokaliserad i Huskvarna. Timmerville var baserad på ett traktorchassie från Ford och var en midjestyrd rulldriven skotare. Med en del ändringar tillverkades och salufördes sedan maskinen under namnet Gremo TT-12. Några år senare kom TT-8, en mindre smidigare gallringsskotare som blev ett starkt alternativ till RK-66 Snorre och Mini 578. Inte så många exporterades till Sverige men i Tyskland blev ”tt-achten” med sina goda egenskaper snabbt populär.

På 80-talet tillverkade man också en populär skotare kallad Gremo 804. Med mindre lyckat resultat lanserade man i Sverige också en stickvägsgående 4-hjulig engreppsskördare, Gremo 802.

År 1988 blev Gremo till salu och köptes av en svensk familj som startade tillverkningen i Ätran på samma plats där fabriken ännu är lokaliserad. I samarbete med dåvarande Domänverket togs Gremo 704 fram redan första året. 704´an var en för sin tid mycket modern och smidig gallringsskotare som trots de kompakta måtten lastade 9 ton. Den blev snabbt ett starkt alternativ både på svenska och tyska marknaden. En smidig stickvägsgående gallringskördare, Gremo 704 HPV, togs också fram. En något större 706 HPV version byggdes också. Efter några år såldes företaget vidare till 4 personer i finansvärlden.

700-modellernas goda egenskaper och tekniskt höga kvalitet blev en bra grund i nyutvecklade Gremo 950 som såg dagens ljus på Elmia mässan 1993. Den nya skotaren hade tagits fram av nya ägare som tillträtt året före. De hade noga lyssnat på kunders önskemål och kunde presentera en succé maskin. Redan efter tre år var 950-modellen ledande i sin storleksklass på den svenska marknaden där alla skotare registreras och därför ingår i officiella uppgifter som är lätt att sammanställa. Allt sedan dess har 950 i dess olika versioner varje år legat i topp i registreringsstatistiken och sammanlagt under de senaste 12-13 åren sålts i ojämförligt störst antal i Sverige. De främsta orsakerna till detta står att finna i en lönsam produkt och en kundminded organisation.

Redan 1994 kom gallringsskördaren Gremo 950 HPV. Med sitt unika 8-hjulskoncept som medförde mycket god bärighet kombinerad med suverän stabilitet blev den ett starkt kort inte bara på den svenska utan också de tyska och irländska marknaderna.

Gremo har varit en innovativ föregångare i många avseende. Exempel på detta är att man på tidigt 90-tal var först att standardmontera katalysatorer som avsevärt förbättrade förarens arbetssituation i framförallt gallringsbestånd. Andra exempel är att man var först med miljöoljor och Powershift-växellådor som standard.

Sedan Weland köpte Gremo 2002 har produkterna och företaget utvecklats starkt 
t ex lanserades 2005 skotaren 950F och skördaren 1050H. Konstruktionsavdelningen har fått stora resurser för att följa med i kommande behovs utveckling, vilket syns väl i dagens maskiner. Bra exempel på detta är skotarna Gremo 1350 VT som har en växlingsfri transmission och den nya 1050F, båda började serietillverkas 2008. VT står för kontinuerlig variabel transmission, ytterligare en unik och innovativ lösning för att göra förarens arbete enklare och korta körcyklerna.

Äldre modeller av skotare (1988 - 2005) (klicka på bilderna för att förstora)


Äldre modeller av skördare (1988 - 2005) (klicka på bilderna för att förstora)

  • 704T/706T (1988-1994)

    704T/706T
  • 950 HPV (1994-2001)

    950 HPV
  • HPVR (2001-2005)

    HPVR